Město Skuteč
Palackého náměstí 133
539 73 Skuteč
STRÁŽNÍCI MĚSTSKÉ POLICIE SKUTEČ
Od počátku roku 2024 vykonávala Městská policie Skuteč (dále jen MP) činnost v počtu 4 strážníků. Naše argumenty o skutečnostech, že dle běžné praxe u jiných městských policií v ČR je nepsaným pravidlem, že je organizační struktura stanovena v ideálním poměru 1 strážník : 1000 obyvatel a pokud vycházíme ze skutečnosti, že MP Skuteč působí na katastrálním území obcí a měst s celkovým počtem 8894 obyvatel (katastr o celkové rozloze 79,8 km2 ) ideální stav by byl 8-9 strážníků ve výkonu služby – z toho 5 strážníků pouze pro Skuteč, byly vedením města, s ohledem na rozpočet městské policie, částečně vyslyšeny. Společná jednání s vedením města počátkem roku 2024 přinesla velmi pozitivní rozhodnutí, tedy rozšíření organizační struktury Městské policie Skuteč ze 4 strážníků na počet 5 strážníků v přímém výkonu služby. Za výsledky jednání jsem velmi rád a tímto, mimo jiného, upřímně děkuji vedení města a radě města Skuteč, za podporování vývoje městské policie. Základní kámen pro rozšíření městské policie byl tímto rozhodnutím položen, čekal na nás však úkol obtížnější, a to najít vhodného kolegu, který by náš stav rozšířil. 12.března 2024 bylo vyhlášeno výběrové řízení na strážníka MP. V této souvislosti je nutné podotknout, že s ohledem na vykonávanou činnost a na platové podmínky stanovené zákonem se k městským policiím v ČR uchazeči moc „nehrnou“. I z tohoto důvodu jsme byli pozitivně překvapeni, že se do tohoto výběrového řízení přihlásilo několik uchazečů, ze kterých byla vybrána nová kolegyně Valérie Pokorná, která doplnila řady skutečských strážníků od 1.8.2024. V průběhu výběrového řízení bohužel však došlo k ukončení pracovního poměru panem Lukášem Halamkou, který opustil řady MP koncem měsíce května 2024, kdy podal žádost o ukončení pracovního poměru, a z tohoto důvodu, po nástupu nové kolegyně, jsme opět zůstali ve stavu 4 strážníků. Kolegyně Pokorná absolvovala kurz základní odborné přípravy a úspěšně složila zkoušku z odborných předpokladů. Dále absolvovala (12/2024) kurz první pomoci a čekají jí další odborné kurzy a výcviky nezbytné pro činnost strážníka MP. Pevně věřím, že kolegyni bude práce u MP bavit a bude se zásadním způsobem podílet na činnosti a dobrém jménu MP.
Organizační struktura je v současné době stanovena na 5 strážníků v přímém výkonu služby (včetně vrchního strážníka) a naším cílem je počátkem roku 2025 vyhlásit další výběrové řízení na pozici strážníka, čímž dojde ke stabilizaci personálního stavu dle stanovené organizační struktury.
V dalším bodě je nutno říci, že počet strážníků zásadně ovlivňuje pokrytí jednotlivých dní směnami. Městská policie Skuteč není schopna, s ohledem na personální stav, zajistit nepřetržitý provoz a ani nepředpokládám, že je toto našim cílem. Rozšíření organizační struktury vede především k četnějšímu pokrytí jednotlivých dní směnou (denní, odpolední, noční), ke zvýšení zastupitelnosti v období dovolených a v neposlední řadě také k omezení jednočlenných hlídek.
Během roku 2024 bylo leckdy nezbytné, aby směny byly postaveny z jednoho strážníka – jednalo se především o denní a odpolední směny, noční byly prioritně zachovány v počtu 2 strážníků. Toto bylo pro strážníky náročné jak po stránce fyzické, tak i z důvodu postrádání důkazní nouze a taktického jištění. Během výkonu služby však nedošlo díky zkušenosti strážníků a výborné spolupráci s Policií ČR k žádným zásadním komplikacím.
MP Skuteč vykonává svoji pravomoc na území města Skuteč a dále dle platné veřejnoprávní smlouvy na území města Luže a území obcí Předhradí a Prosetín. Rád bych v budoucnosti pokračoval v jednání s obcí Leštinka, na jejímž území se nachází část Žulové stezky a došlo by tímto ke kompletnímu ucelení rajonu.
Vrchní strážník je v úzkém kontaktu s vedením všech pověřených měst a obcí, přičemž průběžnými jednáními dochází ke stanovení dalšího směru výkonu činnosti MP v jednotlivých katastrech, řešení místní problematiky apod.. Vrchní strážník dále pravidelně navštěvuje jednání zastupitelstev měst, čímž je schopný okamžitě reagovat na případné podněty zastupitelů.
ZVÝŠENÍ EFEKTIVITY PRÁCE
I přes výše zmíněný podstav strážníků byly učiněny kroky ke zvýšení efektivity práce.
VÝKON SLUŽBY STRÁŽNÍKŮ
Směny strážníků jsou stanoveny měsíčním rozpisem služeb. Plánování směn provádí vrchní strážník. Při plánování směn jsou zohledňovány požadavky starostů měst (např. nezbytnost hlídky při konání kulturních a sportovních akcí), bezpečnostní situace na katastrech pověřených obcí, potřeby při nárůstu konkrétního protiprávního jednání na katastrech pověřených obcí, mimořádné události apod.. Změny v plánu jsou vyhrazeny, a to např. v případě mimořádných událostí, odchytu zvířat apod.. V počtu 4 (5) strážníků není možné zajistit nepřetržitý provoz 24/7.
Mimořádně docházelo i k operativním změnám plánu služeb dle momentálního vývoje bezpečnostní situace. Na základě žádostí složek IZS byli strážníci opakovaně veleni do služby z osobního volna, často také reagovali na oznámení o výskytu toulavých zvířat v době mimo službu a učinili potřebná opatření či samotný odchyt. Za zmínku stojí reakce na mimořádné události spojené s povodní (9/2024), kdy strážníci i přes personální stav pokryli během povodní nepřetržitou službu a v průběhu povodně vykonávali činnosti od monitoringu hladiny řek, plnění pytlů s pískem, rozvoz pytlů s pískem či rozvoz občerstvení pro zasahující složky IZS, až po monitorování průjezdnosti komunikací, kontroly zaplavených nemovitostí, první pomoc, usměrňování dopravy a uzavírky v součinnosti s PČR, podílení se na evakuaci obcí Radim a Bělá, a mnoho dalších činností. Během povodně strážníci úzce spolupracovali s krizovými štáby, s vedením měst a obcí, s jednotkami SDH Skuteč a Luže (+ další jednotky na místě povodně) a s Policií ČR.
Celý článek o činnostech během povodní naleznete zde ...
Video :
Směny strážníků jsou plánovány převážně 12ti hodinové a to ranní, noční nebo odpolední. Do hlídky jsou veleni zpravidla 2 strážníci, v mimořádných případech službu vykonává 1 strážník (pozn. tyto mimořádné případy se však z důvodu personálního stavu stávají bohužel jistým pravidlem). V rámci možností s ohledem na personální stav a potřeby obcí se snažíme zachovat, aby byly pracovní dny pokryty směnou ranní či odpolední směnou. Směny víkendové, ve státní svátky a směny noční jsou plánovány operativně dle konání kulturních a sportovních akcí a dle bezpečnostní situace.
Během směny je vykonávána běžná hlídková činnost na katastrech obcí Skuteč, Luže, Předhradí a Prosetín, přičemž rozsah této činnosti na území jednotlivých obcí je realizován v souladu s platnými veřejnoprávními smlouvami. Výkon této činnosti je dále zásadně ovlivněn počtem oznámení od občanů, jejich charakteru, vážnosti a časové potřebnosti. V praxi strážníci vykonávají hlídkovou činnost a v případě oznámení ji přeruší a vyjíždějí k danému případu.
Běžná hlídková činnost se dělí na hlídku služebním vozidlem (s ohledem na rozlohu katastrů celkem 79,8 km2 je tato hlídka častější) a na pěší hlídku. Za rok 2024 bylo najeto služebními vozidly celkem 28.237 km.
Za rok 2024 strážníci pokryli v rozpisu služeb celkem 326 směn (dní pokrytých směnou), z toho 253 denních směn (07-19), 39 nočních směn (19-07) a 34 odpoledních směn (12-00 / 15-03). Z toho se jednalo o 10 denních směn, 19 nočních směn a 23 odpoledních směn o víkendech (sobota, neděle) či ve dnech státních svátků.
UDÁLOSTI A VÝSLEDNÁ ČINNOST
| celkem | Skuteč | Luže | Prosetín | Předhradí | Mimo k.ú. |
Celkový počet evidovaných událostí | 5657 | 2537 | 1625 | 770 | 698 | 27 |
Oznámeno občany | 440 | 339 | 75 | 7 | 13 | 6 |
Oznámeno HZS (fireport + operační) | 48 | 27 | 13 | 2 | 6 | - |
Oznámeno PČR | 59 | 33 | 18 | - | 1 | 7 |
Oznámeno zaměstnanci MěÚ (+ vedením měst) | 94 | 76 | 7 | 7 | 4 | - |
Oznámeno linka 156 | 2 | 2 | - | - | - | - |
Oznámeno ZZS | 2 | 2 | - | - | - | - |
|
|
|
|
|
|
|
Počet přestupků projednaných příkazem na místě (pokuta): | 345 | 261 | 60 | 12 | 12 | - |
z toho přestupků v územní samosprávě | 3 | 2 | - | 1 | - | - |
z toho přestupků proti majetku | 7 | 5 | 2 | - | - | - |
z toho přestupků proti BESIP (vyjma překročení rychlosti) | 255 | 207 | 40 | 5 | 3 | - |
z toho přestupků spáchaných překročením rychlosti | 57 | 31 | 13 | 4 | 9 | - |
Z toho přestupků jiných (např. zákon o odpadech, na ochranu zvířat proti týrání) | 23 | 16 | 5 | 2 | - | - |
|
|
|
|
|
|
|
Počet přestupků řešených domluvou | 377 | 301 | 61 | 6 | 9 | - |
|
|
|
|
|
|
|
Počet přestupků oznámených příslušnému správnímu orgánu: | 110 | 90 | 20 | - | - | - |
z toho přestupků v územní samosprávě | 2 | 1 | 1 | - | - | - |
z toho přestupků proti majetku | 3 | 2 | 1 | - | - | - |
z toho přestupků proti veřejnému pořádku | 2 | 2 | - | - | - | - |
z toho přestupků proti občanskému soužití | 8 | 4 | 4 | - | - | - |
z toho přestupků proti BESIP (vyjma překročení rychlosti) | 70 | 62 | 8 | - | - | - |
z toho přestupků spáchaných překročením rychlosti | 1 | 1 | - | - | - | - |
z toho přestupků spáchaných porušením tabákového zákona | 1 | 1 | - | - | - | - |
z toho přestupků jiných (např. zákon o odpadech, na ochranu zvířat proti týrání) | 2 | 2 | - | - | - | - |
|
|
|
|
|
|
|
Celkový počet umístění výzev („parkovaček“) | 253 | 198 | 55 | - | - | - |
|
|
|
|
|
|
|
Celkový počet podezření ze spáchání TČ oznámených Policii ČR | 19 | 10 | 6 | 1 | 2 | - |
Celkový počet předvedení osoby | - | - | - | - | - | - |
Celkový počet použití donucovacích prostředků | 1 | 1 | - | - | - | - |
Celkový počet převozů na Protialkoholní záchytnou stanici | 1 | - | 1 | - | - | - |
|
|
|
|
|
|
|
Celkem provedeno odchytů zvířat | 34 | 24 | 9 | 1 | - | - |
Celkem poskytnutí první pomoci (použití AED) | 32 (0) | 21 | 7 | - | 4 | - |
Celkem asistence u dopravních nehod | 32 | 21 | 6 | - | 4 | 1 |
Celkem asistence u požárů (hašení svépomocí před příjezdem HZS) | 11 (1) | 6 (1) | 5 | - | - | - |
|
|
|
|
|
|
|
Celkem převzato nálezů | 26 | 24 | 2 | - | - | - |
Celkem doručeno písemností na žádost | 1 | 1 | - | - | - | - |
Celkový počet zpracování pověsti na osobu pro jiný orgán | 2 | 2 | - | - | - | - |
Poskytnutí kamerového záznamu MKDS Skuteč jinému orgánu | 6 | 6 | - | - | - | - |
|
|
|
|
|
|
|
Zjištění vozidla v CP (celostátním pátrání) | - | - | - | - | - | - |
Zjištění osoby v CP | 1 | 1 | - | - | - | - |
K dané statistice je nutno podotknout, že hlídková činnost a odhalování případného protiprávního jednání (které lze v případech stanovených v zákoně řešit i „domluvou“) je základním kamenem činnosti MP. Statisticky však nelze stanovit, do jaké míry hlídky strážníků svoji preventivní činností a výskytem v konkrétních lokalitách ovlivnily jednání osob v upuštění od případného protiprávního jednání.
Městská policie Skuteč často reagovala na žádosti o součinnost ze strany Policie ČR (dále jen PČR). Celkem v 59 případech vyjížděla hlídka strážníků na místo oznámené události za účelem výpomoci hlídkám PČR, anebo za účelem samostatného prověření daného oznámení z důvodu nedostatku sil a prostředků PČR. Za městskou policii mohu říci, že s hlídkami PČR často úzce spolupracujeme, přičemž vzájemné spolupráce si velmi vážím a jsem rád za vztahy, které mezi námi panují. Za tuto spolupráci děkuji, současně děkuji i za spolupráci s dalšími jednotkami IZS ( Záchranná služba Pardubického kraje, HZS, jednotky SDH Skuteč, Luže, Předhradí, Prosetín aj.). Na místě mimořádných událostí dokážeme společně táhnout za jeden provaz a příkladně spolupracovat.
Co se týká měření rychlosti, toto není základní činností MP. Měření rychlosti bylo plánováno i v roce 2024 min. 1x týdně a vykonáváno s ohledem na povětrnostní podmínky, technické a taktické podmínky, a to během ranních či odpoledních směn. Měření nelze vykonávat za tmy a umělého osvětlení, stejně tak není možné měřit za deště. Městská policie Skuteč vykonává měření na 41 místech, jež jsou určeny Policií ČR. Není možné vykonávat měření na jiných místech, než která jsou stanovena Policií ČR. Určení konkrétního místa plánovaného měření rychlosti je dle operativního rozhodnutí velitele hlídky. Nutno podotknout, že je nezbytné přihlížet na skutečnost, že součástí měření rychlosti je nezbytné zpracování spisové dokumentace, které bývá často časově náročnější, než samotný výkon měření rychlosti.
V praxi se však stává, což je nutné podotknout, že měření rychlosti si striktně vyžadují obyvatelé místních částí a malých obcí (mimo hlavní tahy), kteří jsou přesvědčeni o tom, že téměř všechna vozidla projíždějící právě přes jejich obec překračují rychlost. Strážníci následnou činností měření rychlosti (která v minulosti byla na konkrétní místech i několikahodinová) v daném místě zpravidla nezjistí žádné protiprávní jednání anebo zjistí minimum přestupků (i přes činnost v různou denní dobu). V tomto případě se měření rychlosti stává spíše preventivní činností, kterou následně však nelze statisticky vykázat.
I v roce 2024 byl proveden strážníky statistický průzkum. Tímto bylo zjištěno, že za rok 2023 bylo celkem měřeno 1487 vozidel, přičemž překročení rychlosti bylo zjištěno u 58 z nich. Z tohoto vyplývá, že při měření došlo k překročení rychlosti v průměru cca u každého 26. vozidla. Překračování nejvyšší dovolené rychlost zjevně ubývá. Řidiči si obecně na protiprávní jednání v dopravě dávají pozor, za což jsme velmi rádi. Možným důvodem může být změna zákona č. 363/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, která od 1.1.2024 zásadně změnila sankce za přestupky.
Pro příklad můžeme uvést např. přestupky překročení nejvyšší dovolené rychlosti v obci o 10 km/h a více – min. sankce 1500 Kč + 2 body, překročení nejvyšší dovolené rychlosti v obci o 20 km/h a více – min. sankce 2500 Kč + 4 body, při řízení není připoután bezpečnostním pásem anebo při přepravě dítěte nepoužije autosedačku anebo bezpečnostní pás – min. sankce 1500 Kč + 4 body apod.. Nutno v daném případě podotknout, že novela zmíněného zákona přinesla pro strážníky městských a obecních policií poměrně dost změn, mimo jiného v podobě zvýšení jejich kompetencí při řešení některých přestupků příkazem na místě (nově např. jízda bez bezp. pásů, bez přilby na motocyklu, předjíždění na místech kde to je obecnou, přechodnou nebo místní úpravou zakázáno, nedání přednosti v jízdě apod.).
Při shora uvedené činnosti strážníci zjistili další protiprávní jednání:
1x přestupek řízení po zadržení řidičského průkazu,
1x přestupek odmítnutí podrobit se dechové zkoušce / testu na OPL
2x podezření z TČ ohrožení pod vlivem NL (řidič pod vlivem alkoholu)
9x podezření z TČ maření výkonu úředního rozhodnutí a vykázání (řízení s vysloveným zákazem řízení motorových vozidel)
Ze strany strážníků je namátkově prováděn dohled na bezpečnost u přechodů poblíž základních škol. S ohledem na četnost oznámení, množství těchto přechodů na katastrech pověřených obcí a na personální stav Městské policie Skuteč je nemožné realizovat výkon dohledu pravidelně každý všední den a na všech místech najednou. Pokud tomu však nebrání jiné závažnější služební povinnosti, dohled u přechodů je pro nás samozřejmostí a jistou prioritou. O výkonu dohledu u přechodů rozhoduje operativně dle situace velitel hlídky, stejně jako o určení konkrétního místa.
Městská policie Skuteč zajišťuje provoz Městského útulku pro psy ve Skutči. Na území města Skuteč bylo v roce 2024 celkem odchyceno 24 psů, přičemž do městského útulku byla umístěna 4 odchycená zvířata. Jak je zřejmé, 10 z odchycených psů bylo vydáno majiteli ihned během služby dle místní a osobní znalosti, anebo po zjištění čísla čipu psa v dostupných evidencích, aniž by byli umisťováni do útulku. Při odchytech psů, kteří byli následně umístěni do útulku se jednalo primárně o toulavé psy ze Skutče a okolí – po zveřejnění uvedených zvířat na sociálních sítích došlo většinou do 48 hodin k vydání odchyceného psa majiteli. Žádný z uvedených psů nesetrval v útulku delší dobu a nebylo nutné zajišťovat adoptivní péči apod. S ohledem na uvedené údaje o počtu zvířat umístěných do městského útulku, náklady provozu útulku a dále s ohledem na příjem oznámení o výskytu toulavých psů v době mimo pracovní dobu bude zahájeno jednání s vedením města o zvážení změny statusu městského útulku na odchytové kotce a o případném sjednání smlouvy s nonstop odchytovou společností a útulkem, jež zajistí odchyt toulavých zvířat i v době mimo pracovní dobu MP Skuteč a jejich umístění do útulku.
V Luži jsou odchycení psi buď rovnou předáváni majitelům (pokud je provedeným šetřením zjištěn) anebo jsou umístěni do záchytného kotce na dvoře TS Luže. O umístění psa je vyrozuměn odpovědný pracovník anebo starosta města, kdy obstarávání vody a potravy pro odchycené psy je v kompetenci obce. Vydání psa majiteli je učiněno po předchozí domluvě obce s Městskou policií Skuteč a to z důvodu realizace případné sankce za protiprávní jednání (volné pobíhání psa). V Luži bylo v roce 2024 celkem odchyceno 9 psů.
V Předhradí a Prosetíně se odchycení psi předávají starostovi obce či sjednané odchytové službě.
Jelikož po uzákonění čipování psů nevznikla povinnost evidence zvířete v centrální evidenci (neexistuje ani centrální evidence – těchto online evidencí je cca 17 ), Městská policie Skuteč disponuje vlastním evidenčním systémem, do kterého jsou uváděna veškerá odchycená zvířata, jejich identifikační znaky (ČIP, známka) a kontaktní informace na majitele. Dále bylo nabídnuto nejen obyvatelům pověřených měst a obcí, ale i obyvatelům žijícím v okolí, že mohou bezplatně svého domácího mazlíčka zaevidovat. V případě úniku a následného odchytu zvířete je zásadně usnadněna identifikace, zjištění a neprodlené kontaktování majitele.
PLÁNY NA ROK 2025
Pokud máte zájem o průběžný přehled aktuálních činností MP Skuteč, můžete nás sledovat na sociálních sítích FACEBOOK a INSTAGRAM.
vrch. kom. Tomáš Brokl, vrchní strážník MP Skuteč
Návštěvnost:
ONLINE:2
DNES:5
TÝDEN:397
CELKEM:222504
Únor bílý - pole sílí.
Skřivánek-li v únoru zpívat počne, v dubnu jistě umlkne.
Svátek má Jiřina
Zítra má svátek Ljuba